FedEC: wachttijd voor energielabel is veel korter

08-02-2021

Het beeld over de wachttijd voor het aanvragen van een energielabel dat bepaalde belangenverenigingen en politici schetsen is pertinent onjuist.

Dat meldt FedEC, de beroepsvereniging van energieadviseurs.

Op dit moment is de wachttijd voor een energielabel bij de meeste erkende energieadviseurs die lid zijn van FedEC twee tot vier weken. Deze periode hoeft voor praktisch geen enkele consument die zijn woning wil verkopen tot problemen te leiden. Wel zeggen de energieadviseurs dat consumenten het beste zelf en rechtstreeks een energieadviseur kunnen inschakelen. De route via een makelaar of vergelijkingssites is volgens de FedEC in veel gevallen duurder en kost meer tijd.

Misstanden in de markt

De berichten dat er wachttijden zijn van enkele maanden voor het laten opmaken van een energielabel kloppen volgens de beroepsvereniging niet. De meeste energieadviseurs die zijn aangesloten bij FedEC melden dat zij vaak binnen twee tot vier weken een energielabel kunnen opmaken, als een consument hen hiervoor benadert. Dat sommige partijen veel langere wachttijden noemen, komt volgens de belangenorganisatie door misstanden in deze markt en doordat vraag en aanbod elkaar nog moeilijk weten te vinden.

‘Niet redelijk om € 100 aan provisie af te dragen’

“Er zijn makelaars die onze leden benaderen voor het uitvoeren van een energielabel maar daarvoor een leadvergoeding tot 100 euro eisen”, zegt Hugo Breuers. Breuers is bestuurslid van FedEC en zelf ook actief als energieadviseur. “Ook verschillende vergelijkingswebsites – die niet meer zijn dan leadgenerators – zijn er puur op gericht om voor een provisie een energieadviseur in te schakelen. Dat zulke makelaars of leadgenerators te horen krijgen dat onze adviseurs geen tijd hebben, vinden wij niet meer dan logisch. Als een energielabel 250 tot 350 euro kost, waarvoor wij ruim een halve dag werk hebben, is het niet redelijk om 100 euro aan provisie af te dragen aan partijen die de consument nauwelijks meerwaarde bieden.”

Hand in eigen boezem

Breuers en de FedEC roepen consumenten op die hun huis willen verkopen om rechtstreeks een erkende energieadviseur te benaderen. Dit kan via de website van FedEC. Natuurlijk kan dat ook via een makelaar, als hij of zij dit als zuivere dienstverlening verzorgt. Op dat punt steken de leden van de FedEC ook de hand in eigen boezem. “Veel van onze leden zijn voor de consument online slecht vindbaar. Ook storen we ons aan partijen die erg hard over de nadelen van het energielabel roepen. Want als onze leden een energieadvies opstellen, dan heeft deze wel degelijk meerwaarde voor de woningbezitter. Er is een groot verschil met het digitale label dat tot vorig jaar te koop was.”

Enkele weken wachten brengt consument niet in de problemen

Verder zegt Breuers dat er vrijwel geen consument is die vandaag bedenkt dat hij zijn huis wil verkopen, en deze al binnen een paar dagen heeft verkocht en voor de overdracht het energielabel nodig heeft. “Zeker nu de minister heeft bepaald dat het energielabel er pas hoeft te zijn bij de overdracht, hoeft geen enkele consument in de problemen te komen als hij enkele weken moet wachten tot een energielabel wordt opgemaakt. Maar schakel ons wel op tijd in. Bovendien weet de consument zeker dat de leden van FedEC onafhankelijk werken. Zo leveren of verkopen wij geen NAW-gegevens van consumenten aan leveranciers van bijvoorbeeld zonnepanelen.”

Irritatie over populisme van Kamerleden

Waar de FedEC zich enorm aan stoort is het populisme van enkele Kamerleden. “Met de verkiezing in aantocht doen zij alsof de consument enorm wordt benadeeld door het energielabel. Met name Kamerleden Koerhuis en Terpstra vinden dat de minister de problematiek met het gebrek aan voldoende energieadviseurs had kunnen zien aankomen. Maar als FedEC vinden wij dat juist deze Kamerleden, die maar onzekerheid blijven zaaien over de toekomst van het energielabel, zelf zorgen voor het gebrek aan energieadviseurs”, zegt Breuers.

“Doordat zij blijven hameren op de noodzaak van een energielabel ‘light’ dat je voor een paar tientjes online moet kunnen kopen – en waar de consument echt helemaal niets aan heeft – gaat geen potentiële energieadviseur investeren in een opleiding, examen en online vindbaarheid. Terwijl er nu, door de coronacrisis, wel degelijk beroepsgroepen zijn die hiervoor in potentie interesse hebben.”

Copyright © 2021 De Heren van Snoek Makelaardij

Inloggen

Inloggen op mijn De Heren van Snoek Makelaardij. Heb je nog geen account? Maak er direct één aan!

Vergeten?

Nog geen account?